Visie
Kinderen en jongeren kunnen het beste opgroeien in een gezin. Een gezin maakt ontwikkelingsfasen door die een beroep doen op het aanpassings- en probleemoplossend vermogen van de verschillende gezinsleden en hun onderlinge verhoudingen. Meestal gaat dit goed, maar het kan zijn dat deze ontwikkelingsfase niet goed verloopt. Er kunnen hardnekkige gezins- en communicatiepatronen ontstaan die de veiligheid en/of ontwikkeling van de kinderen bedreigen, en welke niet zelfstandig door de gezinsleden en hun eigen netwerk kunnen worden opgelost.
Bij de hulp die IAG biedt staan vragen die het gezin stelt centraal en vormen het uitgangspunt voor verandering. Vanuit het oplossingsgerichte bejegenen benut de hulpverlener de aanwezige, positieve krachten in het gezin en van de gezinsleden en zoekt samen met het gezin naar mogelijkheden voor verandering. De hulpverlener heeft een activerende stimulerende rol en begeleidt het gezin zoveel mogelijk bij het vinden van eigen oplossingen. De veiligheid van het kind / de kinderen staat hierbij steeds voorop. Wanneer hier zorgen in gesignaleerd worden, worden deze te allen tijde besproken met ouder(s) en/of verzorger(s) en wordt samen gekeken wat hierin nodig is.
Doelen
Er heeft, met behulp van methodische gezins- en systeemtheoretische interventies, herstel en/of vergroting van de opvoedingscompetenties in het gezin plaatsgevonden.
Inhoudelijk kan dit betekenen:
- Het gezinsklimaat is zodanig verbeterd dat het kind er veilig kan opgroeien en zich kan ontwikkelen.
- De gezinsleden hebben meer vaardigheden om gebruik te maken van hun sociale netwerk.
- De vaardigheden van ouders in de omgang en communicatie met hun kind, met elkaar en met derden zijn vergroot.
- De rol/positie van ouder als opvoeder is verhelderd en versterkt.
- De relaties binnen het gezin en de relaties van het gezin met de omgeving zijn zodanig gestabiliseerd dat het gezin op eigen kracht verder kan.
- Uithuisplaatsing is voorkomen of verkort.
- De opvoedingsvaardigheden en het probleemoplossend vermogen (competenties) van de ouders zijn vergroot.
- Gedragsproblemen van het kind/de kinderen zijn verminderd.
- Ouders zijn beter in staat aan te sluiten bij de ontwikkelingsleeftijd en mogelijkheden van hun kind(eren).
- Ouders weten hoe zij de ontwikkeling van hun kind/ kinderen kunnen stimuleren,
- Het functioneren van het gezin op verschillende gezinstaken (financiën, huishouding, uitbreiden en behouden van netwerk, partnerrelatie, individueel welzijn) is verbeterd.
Activiteiten/ Werkwijzen
Door middel van (mogelijk wekelijkse) gezinsgesprekken krijgen de gezinsleden inzicht in wat hen belemmert om als gezin goed te functioneren, wat er goed gaat binnen het huidig gezinsfunctioneren en wat er nodig is. De verandering die het gezin nastreeft, wordt vertaald in hulpverleningsdoelen en vastgelegd in een hulpverleningsplan. De gezinshulpverlener richt zich op de krachten van het gezin om zo tot verandering en/of een uitbreiding van het bestaande gedragsrepertoire te komen. Het netwerk wordt waar mogelijk ingeschakeld. IAG is veranderingsgericht, wanneer er meer nodig blijkt zal, in overleg met ouders , gekeken worden naar meer passende hulp of doorverwijzing.
Bij IAG kan gebruik worden gemaakt van een combinatie van de volgende activiteiten:
- Het voeren van gezinsgesprekken, oudergesprekken en individuele begeleidingsgesprekken met ouder(s) en/of kind. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van diverse methodieken, spelmaterialen of visuele ondersteuning;
- Interventies ter versterking van het netwerk (familie, buurt, school);
- Bieden van psycho-educatie, bijv. m.b.t. ontwikkelingsfasen van het kind en gezin, gedrags- en ontwikkelingsproblemen en psychiatrische problematiek; b.v. middels inzet Brain Blocks
- Aanleren van sociale vaardigheden en communicatietechnieken;
- Begeleiding bij het oefenen van pedagogische vaardigheden;
- Begeleiding bij het aanbrengen van een adequate dagelijkse routine;
- Begeleiding bij de verbetering van de aanpak van financiën en huishouding (vaak gebruik makend van het sociaal netwerk);
- Observeren en het maken en analyseren van video-opnamen (met toestemming van ouders en wenselijk voor het hulpverleningsproces);
- Aansluiten ter ondersteuning voor ouders / cliënten bij gesprekken met anderen; b.v. school, huisarts, zorgaanbieder
Doelgroep: Gezinnen met één of meerdere kinderen onder de 18 jaar met (ernstige) opvoedingsproblemen in combinatie met systemische problematiek (de invloed van de opvoedingsproblemen op alle gezinsleden en het gezinsfunctioneren)
Indicaties:
- De kinderen uit deze gezinnen hebben veelal ontwikkelings- en/of gedragsproblemen
- De gezinnen hebben veelal meervoudige opvoedingsvragen op meerdere leefgebieden die chronisch van aard kunnen zijn
- De opvoedings- of gezagsproblemen kunnen dusdanig zorgelijk zijn dat de situatie, indien ongewijzigd, tot uithuisplaatsing zou kunnen leiden
- Ouders moeten openstaan om hun eigen positie ten aanzien van de problemen te bezien en te bespreken.
Combinatie van modulen
Inzet van IAG is mogelijk i.c.m. andere modulen; b.v MKD en/of individuele therapie.